Sunday, August 8, 2010

Mitos dalam dunia Automotif:Part 1-Alat Penjimat Petrol





amacam video kat atas?test yang nyata
gua bukan apa,gua kesian kat banyak pengguna yang tertipu dengan fuel saving device yang macam-macam tajuk kat pasaran sekarang ni.Percayalah,kalo ada satu device yang ringkas binaannya,senang dipasang,nescaya ada pengeluar kereta yang akan pasang alat tersebut sebagai peralatan OEM siap-siap masa jual.Tak payah sakit-sakit kepala nak design sistem nyalaan yang canggih macam sistem I-DSi atau pun sistem pemasaan camshaft yang sofistikated macam sistem VVT-i.

Mana-mana insan yang kata dapat rasa perubahan ketara lepas pasang bendalah-bendalah 'ajaib' ni,percayalah...itu adalah kesan daripada psikologi minda. Gua dengan dunia automotif bukan sekadar minat,malah punca rezeki gua adalah dalam industri Automotive maintenance. Kes berkenaan psikologi minda dalam hal baikpulih kenderaan ni gua biasa sangat jumpa. Ada satu kes masa gua keje kat kompeni lama gua dulu, sorang hamba Allah ni komplen kete dia ada banyak bunyi bila langgar lubang,padahal masa gua test kete tu elok jek...takde dengar apa-apa bunyik pun.Penyelesaiannya,gua bawak masuk kete dalam workshop pastu pasukan mekanik gua bukak absorber,lap-lap kasi bersih...pastu pasang balik absorber tu. Gua pulang balik kete kat owner dengan mendakwa absober dah tukar baru,tak payah bayar pasal gua claimkan warranty untuk dia.Gua suruh owner sendiri test drive,hasilnya..keluar daripada mulut owner sendiri,bunyik dah hilang serta handling semakin baik.Amacam?

Apa yang kita dapat dari enjin-enjin terkini talaan kilang,itulah talaan terbaik dari enjin tersebut.Terbaik maksud gua bukanlah kuasa maksimum yang dikeluarkan,atau tahap penjimatan bahanapi yang paling rendah.Tapi terbaik dari segi keseimbangan kuasa dan tahap penggunaan bahanapi.Diorang yang cipta enjin tu,jadi diorang tahu apa benda yang diorang reka.

Gua ingat lagi kata-kata salah sorang cikgu gua masa kat IKM dulu,manusia ni kalo dia buat satu-satu perkara tu berulang kali maksudnya dia tak mencapai apa yang dia nak. Contohnya seorang perokok,kenapa lepas isap sebatang sambung lagi sebatang dan seterusnya? cuba dia isap dua bungkus sekali gus masuk mulut...kompem lepas tu tak isap rokok dah. Sama jugak kalo kita main kete. Kalo rasa-rasa nak buat kete tu jimat bahan api,tak yah dok sibuk carik device kecik-kecik,pasang terus sistem NGV...kompem jimat.Kalo rasa-rasa nak laju,buat step by step dengan cara yang betul bermula dengan upgrade sistem ekzos,sistem induksi,kasi besar piston dan sebagainya...kalo nak shortcut dan banyak duit,tukar enjin besar terus kalo buleh yang dah siap dengan sistem induksi paksaan.

Sebagai seorang Ustaz,mereka mempunyai tanggung jawab mendidik anak bangsa bukan sahaja ditempat mereka dibayar gaji untuk mengajar.Mereka juga mempunyai tanggung jawab sosial selepas waktu kerja untuk memastikan masyarakat sekitar sentiasa mengikut landasan yang sebenar. Begitu juga dengan gua. Allah kurniakan gua dengan ilmu dalam bidang automotif,jadi selain sebagai Penasihat Servis ditempat kerja,gua juga ada tanggungjawab sosial kepada masyarakat iaitu untuk memastikan masyarakat Malaysia agar dapat menikmati teknologi-teknologi dalam industri automotif ini dengan cara yang betul dan tak tertipu dengan golongan-golongan kapitalis yang mengaut keuntungan dengan pelbagai teknik scam.Jadi kalo gua sergah seller-seller device ajaib ni kat mana-mana,gua tak bermaksud busuk hati nak rosakkan bisnes orang lain..gua cuma nak protect hak pengguna. Ada jugak kadang-kadang tu seller yang membangkitkan kononnya gua ni berfikiran sempit dan tak boleh nak tengok 'orang melayu kita' maju dalam perniagaan. Mintak maaf,gua tak menggelupur langsung dengan kebebalan racism.

2 comments:

  1. gua baru jumpa blog lu derr...


    apa yg ko cakap kat atas mmg benar belaka.. kekekeke


    -bakatzen-

    ReplyDelete
  2. steady lah parid...
    truely n deeply...

    ReplyDelete

Rungutan korang