Kita seringkali dihidangkan informasi berkenaan
sistem pemasaan injap bervariasi seperti VTEC,VVT-I dan DVVT,namun pernahkah anda
dengar berkenaan enjin dengan anjakan bervariasi?
Enjin dengan anjakan bervariasi ini bermaksud
enjin tersebut berfungsi dengan anjakan atau kapasiti (cc atau liter) yang
berubah-ubah ketika beroperasi dengan ‘mematikan’ sebahagian sellinder dan omboh
enjin untuk tujuan penjimatan bahanapi, meningkatkan kecekapan dan juga lebih mesra
terhadap alam sekitar.
Contohnya, enjin tersebut mempunyai enam selinder
dengan kapasiti 3000cc (setiap selinder berkapasiti 500cc). Jadi jika dua selinder
‘dimatikan’ , ini bermaksud enjin tersebut beroperasi dengan pengunaan petrol
seperti 2000cc sahaja.Selinder-selinder tersebut dimatikan dengan kawalan kotak
komputer enjin serta dibantu dengan beberapa sensor dan actuator.
Dengan sebahagian omboh dimatikan, adakah sistem
ini akan menjejaskan pemanduan? Jawapannya tidak,malahan pemandu hampir tidak menyedari
selinder-selinder tadi telah pun dimatikan. Ini kerana sistem ini hanya berfungsi
ketika enjin tidak didalam keadaan terbeban (on load)contohnya memandu pada halaju
malar 80 km/j diatas lebuh raya ataupun ‘merangkak’ didalam kesesakan lalulintas.
Sistem Anjakan bervariasi ini telah dibina sejak
tahun 1981 yang dimulakanoleh Cadillac dimana enjin V8 rekaan mereka itu boleh bertukar
kepada mod V6 dan V4 ketika beroperasi.Namun projek ini kekal sebagai prototaip
dan tidak dikomersialkan atas banyak sebab-sebab teknikal.
Mitsubishi
MD
Tahun berikutnya iaitu 1982,Mitsubishi telah
melancarkan enjin dengan sistem anjakan bervariasi ini-lebih dikenali dengan nama
Mitsubishi Modulated Displacement (Mitsubishi MD).Sistem ini buat pertamakalinya
diadaptasi pada enjin 4G12 1.4L empatselinder.Sistem MD ini akan mematikan selinder
nombor 2 dan 3 pada enjin tersebut dengan ‘rocker arm’ istimewa yang boleh dimatikan
dari menekan injap kebawah walaupun ditolak oleh aci sesondol. Pergerakan
rocker arm ini pula dikawal oleh mekanisma hidraulik yang menerima arahan dari kotak
komputer.
Pada tahun 1993,Mitsubishi telah menggabungkan
teknologi MD ini dengan teknologi injap bervariasi mereka iaitu Mitsubishi
Innovative Valve Electronic Control (MIVEC), menghasilkan sebuah teknologi baru
yang dipanggil MIVEC MD.Sistem MIVEC MD ini telah diperhalusi dan menghasilkan penjimatan
bahanapi sehingga 20 peratus. Pemandu juga tidak menyedari bila mana sistem ini
diaktifkan. Dan kerana ianya disatukan dengan sistem MIVEC, kuasa enjin akan hadir
bila mana ianya diperlukan tanpa kompromi.
Active
Cylinder Technology (ACT)- Volkswagen Group
Enjin Volkswagen
1.4L TSI sekali lagi memenangi anugerah ‘Engine of the Year’ untuk tahun
2013.Rahsianya?Jurutera Volkswagen telah menambah sistem Active Cylinder
Technology (ACT) pada enjin turbo TSI tersebut untuk meningkatkan lagi tahap efisiennya.
Seperti juga sistem MD,sistem ACT ini
‘mematikan’ selinder 2 dan 3 ketiga enjin tidak berada pada situasi ‘on load’.
Cuma mekanisma yang mematikan selinder-selinder tersebut agak berbeza dengan sistem
MD.
Sesondol pada aci sesondol
selinder nombor 2 dan 3 boleh digerakkan ke kiri dan kekanan untuk ‘melarikan’
sesondol tersebut dari menekan dan membuka injap kemasukan dan injap ekzos. Seperti biasa,sistem ini digerakkan mengikut arahan daripada
kotak komputer enjin.
Volkswagen Group turut menyalurkan
teknologi ACT ini kepada Audi untuk enjin TFSI 1.4L yang dikenali sebagai sistem
Cylinder On Demand (COD) yang menguasakan Audi A1 dan Audi A3 terkini.
No comments:
Post a Comment
Rungutan korang