Volvo,pembuat kereta dari Sweden ini
seringkali dikaitkan dengan jenama yang mempelopori teknologi kereta yang
paling selamat. Selain itu,jenama itu juga popular dengan teknologi enjin
berkuasa turbo sejak era pertengahan 80’an lagi. Walaupun mempunyai reputasi
enjin turbo yang mampu membuatkan pemandunya tersenyum lebar setiap kali pedal
pendikit ditekan, rekabentuk badan Volvo seringkali dikaitkan dengan kereta
untuk ‘ayah-ayah’. Volvo pernah juga tampil dengan rekabentuk yang
sporty,tetapi kereta-kereta seperti Volvo 242GT,Volvo C30 dan Volvo C70 tidak
mempunyai tahap praktikaliti yang tinggi kerana ia direka dengan rekaan dua pintu.
Buat pertama kalinya, Volvo telah memperkenal
kereta dengan bentuk badan hatchback lima pintu. Jika sebelum ini lencana ‘V’
dilekatkan pada model-model wagon Volvo seperti V50 dan V70,kali ini lencana
ini dilekatkan pada badan Hatchback lima pintu-Volvo V40.
Jika dipandang dari sisi, V40 terbaharu ini
mempunyai iras-iras kereta yang berkongsi platform dengannya iaitu Ford Focus
terbaharu. Namun jika pandangan anda beralih pada mukanya terutama pada lampu
utama,bampar dan grill hadapan,signatur rekaan Volvo jelas kelihatan. Begitu
juga dengan lampu belakang kereta ini,jika tidak dilekatkan dengan emblem Volvo
juga anda pasti kenal ianya sebuah Volvo.
Menerjah masuk kebahagian dalaman,bau kulit
asli terus menangkap hidung penulis seterusnya memberikan ‘feel’ sebenar kereta
mewah buatan Eropah. Papan pemuka direka ringkas tetapi menarik, seiring dengan
falsafah ‘scandinavian design’ orang Sweden. Paling menonjol tentulah rekaan
konsol tengah yang menempatkan butang dan suis kawalan sistem penghawa dingin,sistem
audio dan telefon yang direka nipis serta mempunyai ruang storan dibahagian
belakangnya dan membuatkan konsol ini kelihatan terapung.
Paparan meter pada V40 ini menampilkan rekaan
yang agak berlainan dari Volvo generasi sebelum ini dimana meter kelajuan
diletakkan pada bahagian tengah dan mempunyai paparan meter kelajuan digital
serta maklumat lain berkaitan keadaan kereta ditempat yang sama. Meter kelajuan
tersebut kelihatan amat menarik dan mudah dipantau tetapi penulis kurang selesa
dengan takometer yang direka sangat kecil disebelah kanan dan meter eco analog
yang terlalu besar pada sebelah kiri. Meter eco tersebut memberi impresi awal
seolah-olah ianya berfungsi berdasarkan bacaan vakum pada enjin seperti yang terdapat pada Volvo 240 walaupun
hakikatnya bacaan eco tersebut diperolehi secara matematik daripada kotak
komputer.
Tuil gear juga mendapat nafas baru dalam
rekaan Volvo dimana paparan penunjuk posisi gear tidak lagi berada disebelah
tuil tetapi diatas pemegang tuil itu sendiri. Bentuk pemengang tuil tersebut
juga membuatkan pemandu akan berasa selesa dan relaks semasa menggunakan mod
manual sambil meletakkan siku pada perehat tangan.
V40 T4 dijana dengan dengan enjin 1.6 desakan
Turbo yang mampu menghasilkan kuasa maksima 180bhp pada takat 5700rpm dan tork
maksima 240Nm sekitar 1600rpm hingga 5000rpm. Digandingkan dengan kotak gear
automatik Powershift 6 kelajuan yang sangat responsif, V40 T4 mampu memecut dari pegun hingga 100km/h dalam masa
8.5 saat dan mencapai kelajuan maksima 225km/j.
Volvo V40 T4 ini dijual pada harga
RM174,178.00 tanpa insuran. Setiap pembelian V40 T4 ini akan disertakan dengan
jaminan 5 tahun dan perkhidmatan bantuan Volvo-On-Call percuma juga selama 5
tahun dari Volvo Cars Malaysia.
No comments:
Post a Comment
Rungutan korang