Monday, January 11, 2010

Ekod....dulu,kini, dan selamanya...............



Gua ingat lagi masa kecik dulu,kalo orang tanya apa cita-cita gua,gua cakap gua nak jadi dokter. Sebabnya?sebab Dokter Kamal yang kliniknya sebelah Balai Polis Tampoi tempat selalu ayah gua bawak kalo gua sakit tu pakai Honda Ekod SA6. Setiap kali gua pegi klinik dia mesti gua belek 360 darjah kete Dokter Kamal nih. Tahap kekaguman gua kat Ekod Dokter Kamal ni sama tahap dengan kebanyakkan korang tengok Ekod model terbaru kat showroom Honda sekarang. Gua terpesona kat badan Ekod tu yang besar,seat nampak empuk betul,ada arm rest kat tengah-tengah seat belakang,ada power window,kat meter panel ada indicator pintu ngan bonnet belakang berbentuk pandangan kereta dari atas (saling tak tumpah macam indicator kat Ekod CP terbaru) dan button-button kat stereng dia nampak macam boleh tekan-tekan kasi lagi laju(yang sebenarnya button auto cruise,gua mana tau masa tu).

Ayah gua cakap,kalo nak pakai Ekod,kene belajar rajin-rajin sampai jadi Dokter. Akhirnya,gua jadi Dokter kereta. Hari-hari gua dapat bawak Ekod kastemer.

Ni lagi satu video tentang persepsi masyarakat terhadap jenama Honda tahun 80'an dulu
http://www.youtube.com/watch?v=THoQq4TtCGg
Memang dari dulu sampai sekarang,pandangan masyarakat terhadap jenama Honda memang tak berubah. Kalo lu orang perasan, banyak Ekod lama dengan Civic lama mempunyai no. pendaftaran yang cantik.Yang dah pakai no. pendaftaran baru pun banyak sebab owner lama dah amik no. lama letak kat kete baru atau no. lama tu dah kene jual.
Satu lagi,kalo lu orang pegi kedai potong/kedai scrap cari Kaburator Honda,cakap kat tokey tu lu nak cari karburator Datsun*,baru bleh dapat harga murah.Macam celaka kan?

*Karburator Honda lama dengan Karburator Datsun A-series tapak sama,boleh ditukar pakai.

1 comment:

  1. mesti ko sunat kat klinik kamal tu jgk kn? ekekekeke.....

    ReplyDelete

Rungutan korang