Thursday, January 7, 2010

Corolla E70:Kereta muda-mudi masa kini



‘Alah,KE70 kawan biasa-biasa je….eh,lawa rim awak..bleh tahan mangkuk..nak jual?’-Kamal,Bilal Masjid

‘Kete aku kan lifback,patutnya kat chassis tu tulis TE72…tapi dia tulis KE70 plak…aku ingat kilang salah punch la’-Aepold,Juruteknik Mesin ATM

‘Gua tak jadi angkat Celica TA22 tu sebab gua nak beli KE70 ni…’-Kootiq,Tukang Masak Hotel

‘Dah banyak sangat la budak main KE70…common sangat….sampai menyampah pulak gua tengok’-Pet,Penganggur paling kaya kat JB


Toyota Corolla siri E70 atau lebih dikenali dengan nama KE70,atau dengan lebih glemer lagi digelar KE sahaja(macam la KE20,KE30 tu bukan KE jugak) diMalaysia,merupakan Toyota Corolla generasi ke-4 dalam keluarga Corolla dan dipasarkan bermula pada tahun 1979 hingga 1984 dalam pelbagai bentuk badan serta facelift yang boleh tahan banyak.Kalau ditengok dalam scene old school diMalaysia,model ini merupakan model paling digemari para penggiat cawangan tersebut.Kalau ada TT atau Gath kereta-kereta sekolah lama,memang kompem la KE70 yang akan mendominasi acara tersebut.Tapi kenapa KE70?kenapa tak Datsun B310?kenapa tak Mazda 808?

Pertama-tama sekali sebab ianya Toyota-nama pun dah gah,parts pulak berlambak-harga pun bleh tahan la.Dan yang menyebabkan KE70 mendahalui saudara-mara Toyota nya yang lain ialah kerana sukan bermotor paling glemer sekarang ini iaitu Drift serta kaitan rapatnya dengan AE86 dan anime resing jepun yang terkenal-Initial D. Chasis siri E70 ini merupakan chasis Corolla kedua terakhir yang menggunakan pacuan belakang serta yang pertama mengunakan spring jenis gegelung dibahagian belakang dalam keluarga Corolla. Dipendekkan cerita,chasis asas yang hampir sama dengan chasis lagenda Toyota-AE86 dan menyebabkan banyak parts AE86 termasuk enjin ajaib 4AGE dan kotak gear T50 boleh ditukar pakai secara palam dan main (bak kata bjan,member gua) ke chasis E70 dengan sangat mudah.

Kod Chassis:-Apa maklumat yang Toyota berikan?

Perlu diingatkan,variasi kod chasis siri E70 tidak memperincikan bentuk badan kereta tersebut sama ada sedan,coupe,liftback atau lain-lain secara tepat.Jika kod chasis TE72 diberikan,tak semestinya ianya sebuah coupe.Dijepun terdapat chasis TE72 ini dalam bentuk sedan 4 pintu.Begitu juga kod chasis KE70,ada juga chasis KE70 dikeluarkan dalam bentuk liftback.Jadi apa sebenarnya maksud-maksud abjad dan nombor pada kod chasis yang pihak Toyota bekalkan?

Abjad pertama :Sama ada ‘K’,’T’ atau ‘A’
Abjad pertama dalam kod chasis tersebut memberikan kita maklumat tentang enjin yang dimuatkan dalam chasis tersebut sama ada enjin siri ‘K’,enjin siri ‘T’ atau enjin siri ‘A’
Antara enjin yang diboleh ditemui di Malaysia dimuatkan dalam Corolla siri E70 ini ialah:
Enjin siri ‘K’: 4K(1300cc),5K(1500cc)
Enjin siri ‘A’:3A-U(1500cc)
Enjin siri ‘T’:2T(1600cc single cam),2T-G(1600cc Twin Cam)

Abjad kedua: ‘E’
‘E’ ialah kod istimewa untuk barisan generasi Corolla yang diberikan Toyota.Jika anda ada terbaca mana-mana kod chasis Toyota yang mana abjad kedua nya(atau ketiga bagi mana-mana kod chasis yang mana dimuatkan dengan enjin berkod 2 abjad contohnya enjin siri ZZ) tertulis ‘E’,sudah pasti ianya Corolla.

Nombor ‘7’ selepas Abjad ‘E’
Angka ‘7’ tersebut merujuk kepada generasi,tetapi bukan bermaksud generasi ketujuh.Generasi ketiga Corolla telah menggunakan angka ‘3’,’4’,’5’ dan ‘6’ pada pelbagai model generasi tersebut. Jadi ,Toyota telah menggunakan angka ‘7’ sebagai rujukan untuk Corolla generasi keempat.

Angka ‘0’,’1’,’2’,’3’,’4’,’5’ atau’6’ pada penghujung kod
Angka yang paling hujung ini merujuk pada varian bentuk badan satu-satu generasi,tapi tidak dijelaskan dengan terperinci.Angka ‘0’ hingga ‘2’ boleh dijumpai pada model sedan,coupe,hardtop dan lifback.Manakala angka ‘3’ hingga ‘6’ boleh dijumpai pada model wagon sahaja.

Kesimpulannya,jangan lah kita jadi seperti Aepold yang menyalahkan kilang tak punch chasis dia dengan kod TE72,padahal kete enjin 4K je….sengal,nasib baik gua sempat tahan Kootiq hari tu,kalo tak boleh patah jugak rusuk Aepold kene sodok ngan Kootiq.

Facelift

Bab facelift,toyota memang chempion.Tak macam ada satu kompeni kete kat asia tenggara tu,buat satu platform kete, guna dari tahun 1984 sampai tahun 2008, ada je lagi jual BARU kat showroom,facelift ada la 5 jenis camtu. Dianggarkan ada berpuluh-puluh ratus facelift dihasilkan untuk model E70 ni (gua bedal je ekekekekeke).Jumlah sebenar facelift yang dihasilkan oleh pasukan jurutera ini tak dapat la aku bagitau segala terperinci,banyak sangat....lain negara,lain versi dapat. Yang dapat dilihat secara 'live' diatas jalan raya Malaysia adalah seperti berikut

Facelift DX lampu Bulat-Produksi sekitar tahun 1979


Facelift DX Lampu petak-Produksi sekitar tahun 1980


Facelift DX Lampu petak 'Blackbelt'(pakai bumper plastik/absorber bumper)-Produksi sekitar tahun 1981,facelift terakhir DX sebelum beranjak ke Facelift GL


Facelift GL-Produksi sekitar 1982 hingga 1983



Facelift Sprinter,Sprinter Trueno,Levin-Facelift yang boleh dikatakan agak rare,banyak versi serta amat chempiyen jika memilikinya.Antara facelift cawangan ini yang boleh ditemui

Sprinter




Levin-didatangkan dalam bentuk badan Hardtop,Coupe,dan Liftback


Sprinter Trueno-Kembar kepada Levin,features pada bahagian mekanikal sama,cuma styling sedikit berbeza



Bentuk Badan

Terdapat 6 bentuk badan yang ditawarkan pihak Toyota platform E70 iaitu

Sedan 4 Pintu


Sedan 2 Pintu (rare tahap dewa,gua tak penah lagi jumpa live)


Hardtop


Coupe (ada yang panggil hatchback)


Liftback



Wagon (wagon ni pon sebenarnye ada banyak versi,hi-roof la,low roof la,wagon sprinter la,wagon 2 pintu bla bla bla...dah cukup ilmu nanti gua kupas lagi)





Ok,ada jelas skit pasal model E70 ni?yang aku kupas kat sini baru basic je...belum masuk variasi bumper,variasi emblem,variasi tanduk yang rare-rare.Kalo nak tulis memang tak abis...macam main kete gak,tak penah abis....duniawi semua nih.Jadi kalo nak lebih lagi info pasal E70 ni,boleh la berbincang dengan restorer-restorer tegar E70 seperti Magua,Kay,Wan Cina,Bardke70 dan lain-lain di olskool.org

4 comments:

  1. Good info. Aku nak add ko kat bloglist aku..

    ;)

    ReplyDelete
  2. oi,bkn aku yg ckp cmtu,din la...

    ReplyDelete
  3. ko memang teror bro..
    kat offce ko la org pling pndiam..
    kat blog ni.. idea ko memang best..
    idup pariq......

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Rungutan korang